enbravardag.blogg.se

En blogg om som tipsar om enkla knep för en hälsosam vardag. Inga krusiduller. Inte några långa utlägg om vad som är bra och dåligt. Inget passar alla. Bara goda, nyttiga recept, produkttips och träningsinspiration. Det roligaste i livet helt enkelt.

Chokladmuffins

Publicerad 2013-04-21 18:31:00 i Bakning, recept, Träning,

Hittade det här receptet på duktiga Josefinas blogg. Nyttiga chokladmuffins! Jag förbannade mig när jag insåg att bananen glömts i affären men ersatte den med färska hallon istället. Tror dock att den hade tillfört den där extra lilla sötman som behövs. Blev ändå nöjd med dessa små nyttigheter och jag toppade med kokos/vaniljtopping. 
Min träning idag bestod av 9 km löpning och det resulterade i två blodiga skor. VAFAN? Jag måste ta itu med mina stackars tår... Löpningen har åter fått en plats i mitt hjärta. Det har varit några månader där jag fokuserat på styrka och blivit väldigt uttråkad av att springa på löpbandet. Nu när jag kört mycket intervallträning märker jag hur lätt det är att springa längre med ett jämnt tempo utan att bli trött. INTERVALLER GER RESULTAT!!! 
Recept ca 10 muffins:
1 burk kikärtor (400 g)
2 ägg
1 äggvita
1/2 dl mjölk
1 mosad banan 
1 dl kakao
1 msk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1/2 dl stevia strö
  • Skölj kikärtorna och låt rinna av. Mixa dem tillsammans med bananen. Vispa ner ägg och mjölk. Blanda de torra ingredienserna vid sidan och rör sedan ihop allt. Häll upp smeten i cirka 10 formar (beroende på storlek) och sätt in i ugnen på 175 grader i cirka 30 minuter.
Kokos/vanilj topping:
1/2 paket philadelphia
1 dl kvarg
1/2 skopa vaniljproteinpulver (jag använder "whey isolate" från fitnessguru)
2 msk riven kokos
  • Blanda samman och spritsa på muffinsen när de svalnat. Mitt tips är att göra toppingen och låta den stå i kylen. Då kan man bara kleta på vid varje tillfälle muffinsen ska ätas. Det känns fräschare. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emilia

22 år och sambo. Läser sista terminen på PA-programmet i Lund. Är nyfiken på allt som har med träning, mat och hälsa att göra.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela