enbravardag.blogg.se

En blogg om som tipsar om enkla knep för en hälsosam vardag. Inga krusiduller. Inte några långa utlägg om vad som är bra och dåligt. Inget passar alla. Bara goda, nyttiga recept, produkttips och träningsinspiration. Det roligaste i livet helt enkelt.

Morotsmuffins

Publicerad 2013-04-16 21:35:00 i Bakning, recept,

När man blir sugen på bakverk mitt i veckan får man ta till nyttigare knep. Jag hittade ett recept på morotsmuffins här som jag ändrade något. Jag skippade de rivna morötterna, tog 1 helt ägg och 2 äggvitor (istället för 4 äggvitor) och använde färska hallon i frostingen. 
Ca 8-10 muffins
2,5 dl havregryn mixade till mjöl (havremjöl)
2 skopor vaniljproteinpulver (60 g)
2 tsk kanel
1 tsk kardermumma
1 tsk bakpulver
1 krm salt
0,5 dl stevia strö
1 ägg
2 äggvitor
1 barnmatsburk morotspuré (125 g)
3/4 dl vatten
 
Frosting:
1/2 paket Philadelphia (light eller vanlig)
1/2 dl kvarg
2 msk vaniljproteinpulver
mosade hallon (Jag tror det hade varit underbart gott med citron i frostingen, men jag hade ingen hemma)
  • Blanda torra och ingredienser i olika bunkar och blanda sedan samman allt till en smet. Fylla muffinsformer till lite mer än hälften. Grädda i max 15 minuter på 175 grader. När muffinsen svalnar gör du frostingen. Den kan antingen spritsas genom en plastpåse eller bara kletas på. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emilia

22 år och sambo. Läser sista terminen på PA-programmet i Lund. Är nyfiken på allt som har med träning, mat och hälsa att göra.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela