enbravardag.blogg.se

En blogg om som tipsar om enkla knep för en hälsosam vardag. Inga krusiduller. Inte några långa utlägg om vad som är bra och dåligt. Inget passar alla. Bara goda, nyttiga recept, produkttips och träningsinspiration. Det roligaste i livet helt enkelt.

Enkel vardagsmat

Publicerad 2013-02-26 21:21:26 i Mat & Recept,

Vardagsmat ska ju vara enkel, nyttig och relativt rolig (tycker jag). En hederlig köttfärssås är väl så enkelt det kan bli, iallfall i vårt hushåll. Men jag kommer aldrig tröttna på denna mustiga, smakrika röra. Jag snålar verkligen inte med kryddor (särskilt inte med vitlöken). Brukar toppa med parmesan men idag fick det bli vanlig lagrad herrgårdsost. 
Ca 4-5 portioner:
500 g nöt- eller blandfärs
1 gul lök
champinjoner (kan uteslutas)
3 msk tomatpuré
500 g krossade tomater
1,5 dl matgrädde
1 dl chilisås
1 msk kalvfond 
2 msk oxfond med rödvin
3 stora vitlöksklyftor
paprikapulver
lökpulver
salt
peppar
  • Stek lök och köttfärs. Tillsätt tomatpuré, kryddor, fonder och pressa i vitlöken och låt fräsa en stund. Tillsätt krossade tomater, grädde och chilisås. Låt allt puttra så länge som möjligt för att smakerna ska bli tydliga. Minst 15 minuter! Under tiden kan man fixa en sallad, pasta eller vad man föredrar som tillbehör. Jag kör på mina klassiska harricoverts. Pasta till mannen. Strö gärna över färsk basilika mot slutet!
Efterrätt: Vispad grädde blandad med yoghurt. En mix av olika frukter och bär till det! Mango, hallon, annanas och vindruvor! Yummi.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emilia

22 år och sambo. Läser sista terminen på PA-programmet i Lund. Är nyfiken på allt som har med träning, mat och hälsa att göra.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela