enbravardag.blogg.se

En blogg om som tipsar om enkla knep för en hälsosam vardag. Inga krusiduller. Inte några långa utlägg om vad som är bra och dåligt. Inget passar alla. Bara goda, nyttiga recept, produkttips och träningsinspiration. Det roligaste i livet helt enkelt.

Frukostdate

Publicerad 2013-02-15 11:20:00 i Mat & Recept, Träning,

Fick finbesök tidigt imorse. Johanna & Jenny kom hit halv nio och gjorde mig sällskap till frukost. Jag bakade fullkorn/dinkel-scones och till det åt vi yoghurt, musli, frukt och drack kaffe. Jättebra sätt att starta dagen. Dessutom får man en rejär frukost som man kan stå sig länge på. 
Min konditions-dag på gymmet igår blev lyckad. En mil på löpbandet på 53 minuter. Riktigt nöjd. Det var säkert 1,5 år sedan jag sprang en mil sist. Vet att jag klarar det utan problem men jag tar mig aldrig tid till det. Därför är mitt nya träningsupplägg perfekt! Bestämde mig för att hålla igen de första 5 kilometerna och inte höja hasitgheten för mycket. Det var nog det svåraste. De sista 5 gick mycket lättare och jag visste att det skulle gå fort. På några av löpbanden (till höger) på Gerdahallen måste man springa med lutning för annars går det för lätt. Därför sprang jag ungefär en tredjedel av loppet med 1% lutning. Nu ska jag försöka plugga ett par timmar innan föreläsningen och i eftermiddag blir det benträning. Längtar.
 
4 stora scones:
100 g smör
4 dl grahamsmjöl
3 dl dinkelmjöl siktat
2 dl mjölk
1 dl yoghurt
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
 
  • Blanda mjöl, salt och bakpulvet. Skär smöret i bitar och blanda till en grynig massa med händerna. Tillsätt mjölk och yoghurt och knåda till en deg. Knåda inte för mycket. Dela i 4 delar och gör platta kakor. Nagga med en gaffel och skär skåror tvärs över kakan. Grädda på 250 grader i ca 12-15 minuter.
 
 

Kommentarer

Postat av: Ida

Publicerad 2013-02-17 14:54:47

Guud vad najs med kompis-frukost! Det får vi också ha någon dag =) Och du, milen på 53 min, du är fanimej helt otrolig!

Svar: Ja det får vi göra!!! Eller ses på espressohouse :D <3
Emilia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emilia

22 år och sambo. Läser sista terminen på PA-programmet i Lund. Är nyfiken på allt som har med träning, mat och hälsa att göra.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela