enbravardag.blogg.se

En blogg om som tipsar om enkla knep för en hälsosam vardag. Inga krusiduller. Inte några långa utlägg om vad som är bra och dåligt. Inget passar alla. Bara goda, nyttiga recept, produkttips och träningsinspiration. Det roligaste i livet helt enkelt.

Ostchips, chokladbollar och pannbiff

Publicerad 2013-02-18 20:30:55 i Mat & Recept,

Gud vilken inproduktiv dag, om det nu är ett ord. I köket har jag dock varit betydligt mer kreativ. Brödet tänker jag inte prata om, det gick åt skogen. Kanske inte meningen att jag ska baka bröd trots allt. Däremot har jag gjort delikata ostchips (passar perfekt som tilltugg innan maten), nyttiga chokladbollar (så jäkla goda) och till middag blev det pannbiff med blomkålsmos/kross. Här kommer recept och bilder. Har förövrigt fått ge efter för den här förkylningen som verkar ta över min kropp. Blir därmed ingen träning de närmaste dagarna vilket gör mig så deprimerad.
Ostchips: 
Hyvla ost eller köp färdigskivad för tjockare skivor. Om man använder parmesan är det lättast att riva små högar. Jag kryddade mina i tre variationer: rosmarin/vitlök, oregano och chiliflakes. In i ugnen på 250 grader i 4-5 minuter. Ha koll hela tiden, det går fort! 
 
Chokladbollar (den nyttiga varianten)
2 dl valnötter
1,5 dl saltade cashewnötter
5 aprikoser
5 dadlar
3/4 dl kakao
1 tsk vaniljpulver
2 tsk honung
1 msk kaffe
riven kokos till garnering
  • Hacka nötter och frukt, blanda med resten av ingredienserna och mixa allt till en smet. Jag använde stavmixer vilket var ett ganska meckigt jobb. Forma till bollar och rulla i kokos. Underbara kan jag lova. receptet finns i senaste numret av tidningen Buffé. Dock med andra nötter.
Dagens middag: Pannbiff med blomkålskross och gräddsås. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emilia

22 år och sambo. Läser sista terminen på PA-programmet i Lund. Är nyfiken på allt som har med träning, mat och hälsa att göra.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela