enbravardag.blogg.se

En blogg om som tipsar om enkla knep för en hälsosam vardag. Inga krusiduller. Inte några långa utlägg om vad som är bra och dåligt. Inget passar alla. Bara goda, nyttiga recept, produkttips och träningsinspiration. Det roligaste i livet helt enkelt.

Det här med löpning

Publicerad 2013-01-22 16:35:00 i Träning,

Herregud. Hädanefter är det klockan åtta på morgonen som gäller om man vill träna på gymmet utan att snubbla, bli armbågad eller sitta i någons knä för att köra den maskin man tänkt. Det är kul att folk börjar sina nya liv men alla behöver väl inte börja samtidigt? Det blev 4 km snabb löpning och därefter mage, biceps och triceps. Dock fick jag knappt plats med en matta för magträning och därför kör jag lite extra hemma. 
 
Jag älskar att springa. Oftast. Ibland hatar jag det. Jag springer dock sällan särskilt långt eftersom jag blir rastlös och hellre springer fort och med lutning. Löpning är inte för alla men det är en underbar träningsform som både stärker skelett, förbättrar kondition och framförallt kan utövas var man än befinner sig i världen.
 
Lite tips för att ändra inställning till löpning:
  • Köp ett par färgglada skor och se till att de passar just ditt löpsteg. Det är viktigt. Fel skor gör att man blir trött i benen fortare.
  • Sätt upp mindre mål under löpningen. På löpbandet kan du lätt bestämma både hastighet, lutning och se klockan framför dig. Om du lyssnar på musik kan du tex. öka hastigheten varje gång refrängen på en låt börjar, och sänka igen när den är slut. Eller så springer du med lutning i 2 minuter och plant i 2 minuter. Det finns massor med variationer. Det blir mycket roligare och lättare när man tänker på de små målen istället för att bara bestämma sig för en viss tid eller sträcka. På gerdahallen får man bara springa i 20 minuter om folk väntar, vilket var fallet idag. Då brukar jag springa så långt och snabbt jag kan på den tiden vilket också är sporrande.
  • Tänk på andra saker. Planera inför helgen, försök komma ihåg ett recept eller egentligen vad som helst. 
  • Lägg en handduk så du inte tittar på klockan hela tiden.
  • Sätt upp ett mål längre fram. Siri och jag lovade Johanna att springa lundaloppet i vår, vilket dock bara är en mil men man måste träna för att få en bra tid.
  • Ge inte upp för fort. Ibland krävs det att man springer ett par kilometer innan benen hinner piggna till. Men om du bara orkar en liten bit är det bättre än ingen bit alls.
 
Dessa två insiprerande toppar ska klickas hem när min storlek kommer in. Lorna Jane heter märket och finns att köpa på activewearsweden.se.
 
Spring för livet!

Kommentarer

Postat av: Izzy (its a healthy lifestyle)

Publicerad 2013-01-24 15:22:21

Älskar löpning!! Det är det absolut bästa!! :)

Jag tycker det är bra tt många ska börja träna, leva hälsosamt.. men det suger när man kommer till gymmet och ska köra hårt och då måste man vänta hela tiden för maskinen man hade tänkt använda!! haha XD Man får väl se hur många som är kvar i Feruari/Mars!! :)

Svar: Ja, det är en jobbig period men samtidigt blir man ganska taggad av att se så många träna!
Emilia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emilia

22 år och sambo. Läser sista terminen på PA-programmet i Lund. Är nyfiken på allt som har med träning, mat och hälsa att göra.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela