enbravardag.blogg.se

En blogg om som tipsar om enkla knep för en hälsosam vardag. Inga krusiduller. Inte några långa utlägg om vad som är bra och dåligt. Inget passar alla. Bara goda, nyttiga recept, produkttips och träningsinspiration. Det roligaste i livet helt enkelt.

Lax & räkgratäng

Publicerad 2013-01-28 20:01:00 i Mat & Recept,

Jag åt de godaste kanelbullarna idag. Dreglar fortfarande. Ida hade bara köpt färdig kanelbulle-deg och sedan gjort fyllningen själv. Tänk så skönt att slippa den tråkiga delen med jäsning och knådande. Inte min grej! Ikväll lagade jag en typ av gratäng med lax, räkor och parmsesanost. Jättegott och återigen jättelätt. Jag brukar leta inspiration genom att titta runt på bloggar och receptsidor men det slutar alltid med att jag gör min egen variant. Lite är nog lathet men framförallt är det så roligt att själv hitta sina favoritsmaker och kombinationer!
Lax & räkgratäng:
4 laxfiléer
150 g skalade räkor
1 dl creme fraiche
1 dl matgrädde
1 dl vatten
1 msk fiskfond
citronpeppar
2 vitlöksklyftor
salt
peppar
1 dl parmesan (eller mer)
 
Lägg filéerna i en ugnsform. Blanda alla ingredienser utom räkor och parmesan i en skål. Häll blandningen över fisken och sätt in i ugnen på 200 grader i cirka 15 minuter. Ta ut fisken och strö på räkor och parmesan. In i ugnen i ytterligare 10 minuter. Servera med en god sallad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emilia

22 år och sambo. Läser sista terminen på PA-programmet i Lund. Är nyfiken på allt som har med träning, mat och hälsa att göra.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela