enbravardag.blogg.se

En blogg om som tipsar om enkla knep för en hälsosam vardag. Inga krusiduller. Inte några långa utlägg om vad som är bra och dåligt. Inget passar alla. Bara goda, nyttiga recept, produkttips och träningsinspiration. Det roligaste i livet helt enkelt.

Ratatouille med ägg

Publicerad 2013-03-13 07:39:46 i Mat & Recept,

Efter ett sent benpass på gymmet (för mig är det sent när jag är färdig klockan 7) kom jag hem till en sambo som tack och lov börjat på middagen. Det blev ratatouille med ägg. Kan det bli nyttigare? Eftersom jag var vrålhungrig fick ett par knäckemackor göra rätten sällskap.
4 portioner
1 aubergine
1 zuccini
1 paprika
1 lök
3 vitlöksklyftor
1,5 dl vitt vin
5 dl krossade tomater
chilipulver, paprikapulver, persilja, timjan, 
salt
peppar
4 ägg
 
  • Hacka grönsakerna i lagom stora bitar. Stek aubergine i rikligt med olivolja några minuter. Tillsätt sedan resten av grönsakerna och fräs ytterligare några minuter. Tillsätt vitlök och alla kryddor, snåla inte! Häll på vin och krossade tomader och låt puttra på låg värme i 15 minuter. Knäck i äggen och låt puttra tills vitan är klar men gulan fortfarande är rinnig. Det är beräknat till ett ägg/person men jag hade kunnat äta två utan problem. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emilia

22 år och sambo. Läser sista terminen på PA-programmet i Lund. Är nyfiken på allt som har med träning, mat och hälsa att göra.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela